Omega 3 påvirker humøret
Har du humørsvingninger eller føler deg nedstemt? Forskning viser at omega 3 har positiv innvirkning på sinnsstemningen.
Omega 3 er kjent for å ha en rekke gunstige helseeffekter på blant annet hjerte og kar. Det mange ikke vet er at omega 3 også har innvirkning på humør og sinnsstemning.
Lettere til sinns med omega 3
Forskning viser at inntak av omega 3-fettsyrer kan påvirke både humør, personlighet og oppførsel. 106 frivillige deltok i studien, som ble gjennomført ved Universitetet i Pittsburgh. Det ble funnet at deltakerne som hadde lave omega 3-nivåer i blodet, hadde større tendens til nedstemthet, negativitet og impulsivitet. Deltakerne med høye omega 3-nivåer i blodet, var derimot mer avbalansert og harmoniske.
Spiser du nok omega 3?
Forskning har vist at omega 3 gir en rekke gode helseeffekter, men dersom du spiser lite fisk, kan det være en utfordring å få i seg nok av omega 3-fettsyrene. Helsedirektoratet anbefaler at ca. 1 % av energi-inntaket vårt hver dag kommer fra omega 3. Hvis man ikke spiser fisk 2-3 ganger i uka, kan det være gunstig å tilføre kroppen ekstra tilskudd av omega 3.
VitoMaris økovennlig omega 3 sørger for din anbefalte dagsdose omega 3. I tillegg får du ekstra mye DHA - den viktigste fettsyren i hjernen.
Kilde: University of Pittsburgh Medical Center/Helsedirektoratet

